Kaedah Membuat Aduan Dan Saluran Penyelesaian Terhadap Syarikat Insuran
• Sekiranya anda mempunyai aduan tentang produk atau perkhidmatan syarikat insurans
anda atau anda tidak berpuas hati dengan penolakan atau tawaran penyelesaian
tuntutan, anda hendaklah terlebih dahulu cuba menyelesaikan aduan tersebut dengan
Unit Aduan syarikat insurans berkenaan.
• Sekiranya anda masih tidak berpuas hati dengan keputusan yang dibuat, anda boleh
menulis sama ada kepada Biro Pengantaraan Kewangan (Financial Mediation Bureau
atau FMB) atau Bank Negara Malaysia yang akan mengendalikan aduan anda secara
percuma. Anda boleh merujuk kepada pegawai di Unit Aduan syarikat insurans yang
berkaitan tentang saluran yang betul untuk mengendalikan aduan anda.
• Sekiranya anda ingin mengemukakan aduan kepada FMB, aduan itu hendaklah
dikemukakan dalam tempoh enam bulan dari tarikh keputusan muktamad syarikat
insurans. FMB mengendalikan pertikaian antara pihak menuntut dengan syarikat
insuransnya sendiri atau syarikat insurans pihak ketiga.
• FMB merupakan sebuah badan bebas yang menyediakan saluran yang cepat, mudah
dan cekap bagi pengguna merujuk aduan atau pertikaian untuk penyelesaian sebagai
alternatif kepada mahkamah.
• Walau bagaimanapun, FMB tidak mengendalikan pertikaian yang melibatkan harga
produk insurans dan isu pengunderaitan, kes penipuan dan kes yang telah atau sedang
dirujuk di mahkamah.
Selain itu, aduan yang dirujuk kepada FMB adalah terhad kepada:-
o RM200,000 bagi polisi insurans motor dan kebakaran.
o RM100,000 bagi polisi insurans yang lain.
o RM5,000 bagi tuntutan kerosakan harta pihak ketiga.
• Bagi kes yang bukan di bawah bidang kuasa FMB, anda boleh mengemukakan aduan
tersebut kepada Bank Negara Malaysia.
Maklumat terperinci tentang cara membuat aduan boleh didapati dalam buku kecil bertajuk
"Asas-asas Insurans dan Takaful" atau dengan mengakses laman web FMB di www.fmb.org.my.
Sebagai pilihan lain, anda boleh juga mendapatkan maklumat daripada laman web
www.insuranceinfo.com.my .
anda atau anda tidak berpuas hati dengan penolakan atau tawaran penyelesaian
tuntutan, anda hendaklah terlebih dahulu cuba menyelesaikan aduan tersebut dengan
Unit Aduan syarikat insurans berkenaan.
• Sekiranya anda masih tidak berpuas hati dengan keputusan yang dibuat, anda boleh
menulis sama ada kepada Biro Pengantaraan Kewangan (Financial Mediation Bureau
atau FMB) atau Bank Negara Malaysia yang akan mengendalikan aduan anda secara
percuma. Anda boleh merujuk kepada pegawai di Unit Aduan syarikat insurans yang
berkaitan tentang saluran yang betul untuk mengendalikan aduan anda.
• Sekiranya anda ingin mengemukakan aduan kepada FMB, aduan itu hendaklah
dikemukakan dalam tempoh enam bulan dari tarikh keputusan muktamad syarikat
insurans. FMB mengendalikan pertikaian antara pihak menuntut dengan syarikat
insuransnya sendiri atau syarikat insurans pihak ketiga.
• FMB merupakan sebuah badan bebas yang menyediakan saluran yang cepat, mudah
dan cekap bagi pengguna merujuk aduan atau pertikaian untuk penyelesaian sebagai
alternatif kepada mahkamah.
• Walau bagaimanapun, FMB tidak mengendalikan pertikaian yang melibatkan harga
produk insurans dan isu pengunderaitan, kes penipuan dan kes yang telah atau sedang
dirujuk di mahkamah.
Selain itu, aduan yang dirujuk kepada FMB adalah terhad kepada:-
o RM200,000 bagi polisi insurans motor dan kebakaran.
o RM100,000 bagi polisi insurans yang lain.
o RM5,000 bagi tuntutan kerosakan harta pihak ketiga.
• Bagi kes yang bukan di bawah bidang kuasa FMB, anda boleh mengemukakan aduan
tersebut kepada Bank Negara Malaysia.
Maklumat terperinci tentang cara membuat aduan boleh didapati dalam buku kecil bertajuk
"Asas-asas Insurans dan Takaful" atau dengan mengakses laman web FMB di www.fmb.org.my.
Sebagai pilihan lain, anda boleh juga mendapatkan maklumat daripada laman web
www.insuranceinfo.com.my .
3 Comments:
Unknown said...-
Unknown said...
-
Unknown said...
-
Asalamualaikum..saya ingin bertanya..macam mana hendak buat tuntutan kembali wang insurans selepas saya menamatkan polisi insurans..
Bagaimana cara menuntut kembali wang yg tidak dituntut selepas penamatan polisi insurans..
Bagaimana cara nak dapatkan baki caruman selepas saya buat pencen pilihan 55tahun...
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home