Membuat tuntutan terhadap syarikat insurans
Tuntutan kemalangan
Apabila anda terlibat dalam kemalangan, anda boleh sama ada membuat tuntutan kerosakan
sendiri atau tuntutan pihak ketiga:
Tuntutan kerosakan sendiri
Ini merujuk kepada membuat tuntutan terhadap polisi insurans anda sendiri, iaitu anda
mempunyai polisi komprehensif. Walau bagaimanapun, anda akan kehilangan kelayakan NCD.
Semasa memberitahu syarikat insurans anda tentang sesuatu kemalangan, bertanyalah tentang
bengkel mana yang anda perlu menghantar kenderaan anda untuk diperbaiki.
Kemukakan Borang Laporan Kemalangan Motor yang telah lengkap bersama-sama dengan dokumen sokongan seperti :
Lapuran Polis
Salinan Perjanjian Sewabeli
Salinan Pendaftaran Kenderaan
Salinan Disc Cukai Jalan
Salinan Lesen Memandu Pemandu
Lesen Pemilik Kenderaan-jika kereta dipandu oleh bukan pemilik semasa berlaku
kemalangan.
secepat mungkin kepada syarikat insurans anda. Bengkel akan memulakan kerja-kerja membaiki kenderaan apabila diluluskan oleh syarikat insurans anda. Setelah selesai kerja-kerja membaiki, anda akan diberitahu oleh bengkel supaya datang mengambil kenderaan anda.
Tuntutan pihak ketiga
Anda boleh membuat tuntutan Pihak Ketiga sekiranya anda bukan pihak yang bersalah ke atas
kemalangan tersebut dan anda dapat mengekalkan kelayakan NCD anda.
Terdapat dua jenis tuntutan Pihak Ketiga, iaitu tuntutan terhadap syarikat insurans pihak yang
bersalah atau, sekiranya anda mempunyai polisi Komprehensif, tuntutan terhadap syarikat
insurans anda. Anda digalakkan mengemukakan tuntutan anda kepada syarikat insurans anda
sendiri untuk mempercepatkan pemprosesan tuntutan.
Sebagai pihak ketiga yang membuat tuntutan, anda dikehendaki mengurangkan kerugian anda
iaitu hendaklah berusaha meminimumkan kerugian anda.
Melantik pelaras kerugian berlesen untuk menilai kerugian anda.
Bengkel atau syarikat insurans pihak ketiga boleh menasihati anda berhubung dengan perkara ini. Kemukakan laporan pelaras kerugian dan Borang Laporan Kemalangan Motor bersama-sama dengan semua dokumen sokongan secepat mungkin.
Anda layak menuntut daripada syarikat insurans pihak ketiga bagi `pampasan bagi masa pembaikan sebenar’ (CART) dan ganti rugi untuk ekses. Bagi masa pembaikan sebenar kenderaan anda yang sedang dibaiki, ini adalah berdasarkan kepada jumlah hari untuk membaiki kereta anda seperti yang ditentukan oleh pelaras kerugian.
Syarikat insurans, mengikut budi bicaranya boleh memberikan tambahan tempoh selama tujuh hari bekerja bagi sebarang kelewatan yang tidak dapat dielakkan. Skala standard bagi CART harian telah ditetapkan oleh PIAM. (Lihat Jadual 2) Sebagai alternatif, anda boleh membuat tuntutan kos menyewa kenderaan gantian yang sama jenis dan kapasiti untuk selama jumlah hari yang ditentukan bagi masa pembaikan sebenar yang dibuktikan dengan resit daripada syarikat kereta sewa berlesen. Sila rujuk artikel di muka utama.
Tuntutan Kecurian
Selepas mengemukakan borang tuntutan, anda mesti bekerjasama sepenuhnya dengan syarikat
insurans anda atau wakilnya semasa penyiasatan tuntutan kecurian tersebut. Memandangkan polis dan syarikat insurans anda memerlukan masa untuk menyiasat tuntutan anda, anda akan menerima tawaran pembayaran daripada syarikat insurans anda dalam tempoh enam bulan dari tempoh kecurian tersebut dimaklumkan atau selepas selesainya siasatan polis, mengikut mana yang lebih awal.
Prinsip indemniti
Prinsip indemniti penting dalam insurans. Berdasarkan prinsip ini, perlindungan insurans akan
membayar kerugian anda dengan meletakkan anda pada keadaan yang sama sebelum anda
mengalami kerugian. Memandangkan anda akan dibayar berdasarkan hanya kepada jumlah
kerugian yang ditanggung, anda tidak boleh 'mendapat keuntungan' daripada tuntutan insurans
motor. Oleh yang demikian, sekiranya kenderaan anda melebihi usia lima tahun, 'betterment' akan dikenakan.
'Betterment' terjadi jika semasa membaiki kerosakan kenderaan akibat kemalangan, alat lama diganti dengan alat francais baru. Selaras dengan prinsip indemniti, anda akan menanggung perbezaan kos terbabit kerana dengan alat francais baru tersebut, anda kini berada dalam keadaan yang lebih baik selepas kemalangan. Walau bagaimanapun, pengenaan 'betterment' adalah atas budi bicara syarikat insurans anda. Sekiranya syarikat insurans anda mengenakan 'betterment', ia hendaklah menurut skala standard 'betterment' yang diguna pakai oleh industri seperti berikut:
Umur Kenderaan Kadar Maksimum
Kurang 5 tahun 0%
5 15
6 20
7 25
8 30
9 35
10 ke atas 40
Apabila anda terlibat dalam kemalangan, anda boleh sama ada membuat tuntutan kerosakan
sendiri atau tuntutan pihak ketiga:
Tuntutan kerosakan sendiri
Ini merujuk kepada membuat tuntutan terhadap polisi insurans anda sendiri, iaitu anda
mempunyai polisi komprehensif. Walau bagaimanapun, anda akan kehilangan kelayakan NCD.
Semasa memberitahu syarikat insurans anda tentang sesuatu kemalangan, bertanyalah tentang
bengkel mana yang anda perlu menghantar kenderaan anda untuk diperbaiki.
Kemukakan Borang Laporan Kemalangan Motor yang telah lengkap bersama-sama dengan dokumen sokongan seperti :
Lapuran Polis
Salinan Perjanjian Sewabeli
Salinan Pendaftaran Kenderaan
Salinan Disc Cukai Jalan
Salinan Lesen Memandu Pemandu
Lesen Pemilik Kenderaan-jika kereta dipandu oleh bukan pemilik semasa berlaku
kemalangan.
secepat mungkin kepada syarikat insurans anda. Bengkel akan memulakan kerja-kerja membaiki kenderaan apabila diluluskan oleh syarikat insurans anda. Setelah selesai kerja-kerja membaiki, anda akan diberitahu oleh bengkel supaya datang mengambil kenderaan anda.
Tuntutan pihak ketiga
Anda boleh membuat tuntutan Pihak Ketiga sekiranya anda bukan pihak yang bersalah ke atas
kemalangan tersebut dan anda dapat mengekalkan kelayakan NCD anda.
Terdapat dua jenis tuntutan Pihak Ketiga, iaitu tuntutan terhadap syarikat insurans pihak yang
bersalah atau, sekiranya anda mempunyai polisi Komprehensif, tuntutan terhadap syarikat
insurans anda. Anda digalakkan mengemukakan tuntutan anda kepada syarikat insurans anda
sendiri untuk mempercepatkan pemprosesan tuntutan.
Sebagai pihak ketiga yang membuat tuntutan, anda dikehendaki mengurangkan kerugian anda
iaitu hendaklah berusaha meminimumkan kerugian anda.
Melantik pelaras kerugian berlesen untuk menilai kerugian anda.
Bengkel atau syarikat insurans pihak ketiga boleh menasihati anda berhubung dengan perkara ini. Kemukakan laporan pelaras kerugian dan Borang Laporan Kemalangan Motor bersama-sama dengan semua dokumen sokongan secepat mungkin.
Anda layak menuntut daripada syarikat insurans pihak ketiga bagi `pampasan bagi masa pembaikan sebenar’ (CART) dan ganti rugi untuk ekses. Bagi masa pembaikan sebenar kenderaan anda yang sedang dibaiki, ini adalah berdasarkan kepada jumlah hari untuk membaiki kereta anda seperti yang ditentukan oleh pelaras kerugian.
Syarikat insurans, mengikut budi bicaranya boleh memberikan tambahan tempoh selama tujuh hari bekerja bagi sebarang kelewatan yang tidak dapat dielakkan. Skala standard bagi CART harian telah ditetapkan oleh PIAM. (Lihat Jadual 2) Sebagai alternatif, anda boleh membuat tuntutan kos menyewa kenderaan gantian yang sama jenis dan kapasiti untuk selama jumlah hari yang ditentukan bagi masa pembaikan sebenar yang dibuktikan dengan resit daripada syarikat kereta sewa berlesen. Sila rujuk artikel di muka utama.
Tuntutan Kecurian
Selepas mengemukakan borang tuntutan, anda mesti bekerjasama sepenuhnya dengan syarikat
insurans anda atau wakilnya semasa penyiasatan tuntutan kecurian tersebut. Memandangkan polis dan syarikat insurans anda memerlukan masa untuk menyiasat tuntutan anda, anda akan menerima tawaran pembayaran daripada syarikat insurans anda dalam tempoh enam bulan dari tempoh kecurian tersebut dimaklumkan atau selepas selesainya siasatan polis, mengikut mana yang lebih awal.
Prinsip indemniti
Prinsip indemniti penting dalam insurans. Berdasarkan prinsip ini, perlindungan insurans akan
membayar kerugian anda dengan meletakkan anda pada keadaan yang sama sebelum anda
mengalami kerugian. Memandangkan anda akan dibayar berdasarkan hanya kepada jumlah
kerugian yang ditanggung, anda tidak boleh 'mendapat keuntungan' daripada tuntutan insurans
motor. Oleh yang demikian, sekiranya kenderaan anda melebihi usia lima tahun, 'betterment' akan dikenakan.
'Betterment' terjadi jika semasa membaiki kerosakan kenderaan akibat kemalangan, alat lama diganti dengan alat francais baru. Selaras dengan prinsip indemniti, anda akan menanggung perbezaan kos terbabit kerana dengan alat francais baru tersebut, anda kini berada dalam keadaan yang lebih baik selepas kemalangan. Walau bagaimanapun, pengenaan 'betterment' adalah atas budi bicara syarikat insurans anda. Sekiranya syarikat insurans anda mengenakan 'betterment', ia hendaklah menurut skala standard 'betterment' yang diguna pakai oleh industri seperti berikut:
Umur Kenderaan Kadar Maksimum
Kurang 5 tahun 0%
5 15
6 20
7 25
8 30
9 35
10 ke atas 40
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home