StatCounter Free web tracker and counter
Malaysian Insurance Companies
Life and General Business
1 AmAssurance Berhad
2 American International Assurance
3 Hong Leong Assurance Berhad
4 ING Insurance Berhad
5 Malaysia National Insurance Berhad
6 Malaysian Assurance Alliance Berhad
7 MCIS Zurich Insurance Berhad
8 Prudential Assurance Malaysia Berhad
Life Business Only
1 Allianz Life Insurance Malaysia Berhad
2 AXA Affin Life Insurance Berhad
3 Commerce Life Assurance Berhad
4 Great Eastern Life Assurance
5 Manulife Insurance (Malaysia) Berhad
6 Mayban Life Assurance Berhad
7 TM Asia Life (Malaysia) Berhad
8 Uni.Asia Life Assurance Berhad
General Business Only
1 ACE Synergy Insurance Berhad
2 Allianz General Insurance (M) Berhad
3 American Home Assurance Company
4 AMI Insurans Berhad
5 AXA Affin General Insurance Berhad
6 Berjaya Sompo Insurance Berhad
7 BH Insurance (M) Berhad
8 Jerneh Insurance Berhad
9 Kurnia Insurans (Malaysia) Berhad
10 Lonpac Insurance Berhad
11 Mayban General Assurance Berhad
12 Mitsui Sumitomo Insurance (M) Bhd
13 MUI Continental Insurance Berhad
14 Multi-Purpose Insurans Berhad
15 Oriental Capital Assurance Berhad
16 Overseas Assurance Corporation (M) Bhd
17 Pacific & Orient Insurance Co. Berhad
18 Pacific Insurance Berhad, The
19 PanGlobal Insurance Berhad
20 Progressive Insurance Berhad
21 QBE - MBF Insurans Berhad
22 RHB Insurance Berhad
23 Tahan Insurance Malaysia Berhad
24 Tokio Marine Insurans (M) Berhad
25 Uni.Asia General Insurance Berhad
Nota:
Link diatas adalah redirect ke Bank Megara Malaysia. Sila klik link di BNM untuk ke website syarikat berkenaan.
 

Apa yang perlu anda lakukan sekiranya berlaku kemalangan/kerugian

• Catat butir-butir kemalangan
Sekiranya anda terlibat dalam kemalangan bermotor, buat catatan berkaitan kemalangan tersebut seperti nama dan alamat semua pemandu dan penumpang yang terlibat, nombor pendaftaran kenderaan, buatan dan model setiap kenderaan yang terlibat, nombor lesen pemandu dan butir-butir insurans dan juga nama dan alamat saksi seramai mungkin.

• Buat laporan polis
Anda diwajibkan oleh undang-undang untuk membuat laporan polis dalam masa 24 jam selepas sesuatu kemalangan jalan raya.

• Beritahu syarikat insurans anda
Anda perlu memberitahu syarikat insurans anda secara bertulis dengan memberi butir-butir lengkap secepat mungkin. Bergantung kepada jenis tuntutan yang akan anda buat, anda mungkin perlu memberitahu syarikat insurans lain (untuk keterangan lanjut sila rujuk kepada bahagian Membuat tuntutan terhadap syarikat insurans’. Sekiranya anda tidak membuat laporan tentang kemalangan tersebut, anda sendiri akan bertanggungjawab ke atas kerugian anda dan juga sebarang tuntutan pihak ketiga terhadap anda.

• Pilih bengkel
Anda mesti menghantar kereta anda yang rosak ke bengkel yang diluluskan oleh syarikat insurans. Jika kemalangan berlaku semasa waktu pejabat, anda perlu menelefon nombor ‘hotline’/ bantuan kecemasan yang disediakan oleh syarikat insurans. Ataupun, anda boleh menghubungi syarikat insurans anda untuk mengetahui bengkel yang diluluskan yang paling hampir.
Sekiranya kemalangan berlaku selepas waktu pejabat dan anda membuat tuntutan terhadap polisi anda iaitu tuntutan kerosakan sendiri, anda perlu memastikan bahawa kenderaan anda ditarik ke bengkel yang diluluskan oleh Skim Bengkel Pembaik Motor Persatuan Insuran Am Malaysia [yang dikenali sebagai PIAM Approved Repairers Scheme (PARS)].
Sekiranya anda membuat tuntutan pihak ketiga, anda dinasihatkan juga supaya menghantar kenderaan ke bengkel PARS.

        Sekiranya topik yang anda cari tiada di laman ini sila taip dalam kotak
dibawah dan tekan butang search untuk ke laman seterusnya.
Google

T2-Global: Millions of Discount Airfares, the NEW travel site

Do You Want TOP 10 GOOGLE, MSN & YAHOO RANKINGS???

Market Probability

Sittercity.com

PhantomPlate: Radar, GPS & Camera Avoidance Products

Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]



@ All right reserve Pirzacomp System | Privacy Policy